Anerkendende kommunikation

Anerkendende kommunikation som metode
Anerkendende kommunikation - eller anderkendende tilgang - handler om at respektere hinanden og se hinandens ressourcer. Dette må ikke forveksles med tom ros. Anerkendende kommunikation flytter samtalen fra det ”personlige domæne” i retning af det ”refleksive domæne”.
Læs mere om domæner her.
Når man kommunikerer anerkendende, værdsætter man hinandens indsats. I henvender jer til hinanden på en måde, der er præget af respekt og tro på, at andre gør det bedste, de kan. Men anerkendende kommunikation kan også handle om, at I stopper sladder, bagtalelse, og om at I kan sige fra på en konstruktiv måde.
Læs en case om at sige fra på en anerkendende måde.
Anerkendende kommunikation falder mere naturligt for nogle mennesker end for andre, men alle kan lære det. På arbejdspladsen kan I beslutte jer for, at I sammen vil lære at kommunikere anerkendende. En forudsætning er, at I anerkender hinanden som kolleger og mennesker, ellers bliver det en maskerade. Anerkendende kommunikation kan netop fremme forståelsen og respekten for hinanden. 
Læs en beskrivelse af, hvordan man trin for trin kan arbjede med den anerkendende tilgang. 

Læs også...: